’Ni 7 ni 5. Prou creuers. Decreixement turístic’: menys terminals de creuers no significa menys impacte. L’única opció cap el decreixement és aturar l’arribada de creuers
Aquest divendres 19 de maig dos creuers arribaven a les 6 del matí. Un tercer ho feia a les 8 i a les 9 en punt arribava el quart i últim d’ells. Només aquest amb una capacitat de 6.000 creueristes. El creuer MSC World Europa compta amb sis piscines, 13 jacuzzis, 13 restaurants, una discoteca, un teatre, un gimnàs i, per fer-ho encara tot més gran, un tobogan de 74 metres que és el més llarg que hi ha al mar sense que el seu destí sigui l’aigua.
La CUP Barcelona-l’Alternativa ha aprofitat aquesta ocasió per desplegar una pancarta de 8 metres de llarg per 12 metres d’ample on hi diu: ‘Ni 7 ni 5. Prou creuers. Decreixement turístic’. Aquest ni 7 ni 5 es refereix a la falsa defensa que fa Barcelona en Comú en la seva suposada lluita contra l’arribada de creuers quan apunta que han tancat terminals. La CUP té clar que tancar terminals perquè d’altres passin a ser més grans no és cap canvi positiu. De fet, és un greuge perquè dona cabuda a que el port de Barcelona pugui acollir creuers més grans. Així, la CUP explica que tot i que es va voler vendre com una limitació del nombre de terminals, el que es va fer va ser eliminar les terminals obsoletes per ser massa petites, construir-ne de noves per a creuers més grans i, per tant, incrementar el volum de creueristes que arriben a Barcelona.
Amb tot, en pocs anys, el Port de Barcelona disposarà de vuit terminals de creuers que permetrien l’arribada de més de 4,4 milions de creueristes l’any. També troben important destacar que les terminals de creuers són edificis amb tota l’operativa logística per desembarcar un gran nombre de passatgers en poc temps. Més important, apunten, estan concessionades per dècades a grans companyies de creuers com Carnival Coportation. Critiquen també aquest canvi de tendència clar de passar de menys creuers petits amb menys de 150 metres d’eslora a encabir més megacreuers que superin els 300 metres d’eslora.
El missatge veient la inviabilitat de tot plegat és clar: ‘Ni 7 ni 5. Prou creuers. Decreixement turístic’. I han triat fer-ho en aquesta ocasió però en podrien ser moltes d’altres. A Barcelona arriben 3 milions de creueristes l’any dels 10 milions de turistes que van arribar a Barcelona l’any per exemple 2022 tot i restriccions a l’inici d’any encara per pandèmia. La CUP opina que l’evolució del sector creuerista a Catalunya és estratosfèrica: Barcelona ha passat de menys de mig milió el 1998 als 3 milions de càlcul per aquest any. A Tarragona, de 50.000 el 2017 als 250.000 en els propers anys. Sent això possible a causa de les suposades transformacions dels Ports que s’estan impulsant que són ampliacions encobertes: “la suposada limitació de terminals només serveix per construir-ne de noves per a creuers més grans i així incrementar el volum de creueristes”.
Així, la CUP apunta, com ja fa dies que fa i de la mateixa manera que ho diuen les veïnes amb l’exemple de la manifestació del passat 7 de maig, que cal caminar cap al decreixement turístic per la via de la diversificació econòmica. Una proposta per fer això seria la ja perduda opció per la Nissan de fer de la fàbrica un espai on fer transport col·lectiu i ecològic. Tot i que en aquest cas no pogués ser, hi ha altres opcions a la ciutat. Una altra proposta seria apostar per la mineria urbana a través del reciclatge de metalls. Aquesta aposta és clau en un moment a més de gran expansió de vehicles elèctrics, expliquen.
En aquest sentit, el decreixement turístic i fer-ne una planificació és important per respondre també a una situació d’emergència climàtica. La CUP defineix la indústria dels creuers amb tres termes: contaminant, precaritzadora i de paradisos fiscals. A Barcelona 105 creuers emeten els mateixos òxids de sofre que 560.000 cotxes. Aquesta contaminació provoca 1.000 morts l’any a Barcelona, la qual cosa representa el 7% de les defuncions anuals de la ciutat, segons l’últim informe de l’Agència de Salut Pública de Barcelona. Aquestes dades impliquen que l’estat espanyol lidera les emissions de tot Europa. Per la CUP és difícil entendre que a les ciutats s’impulsin mesures més o menys efectives per reduir la contaminació generada pel trànsit rodat, i que, en canvi, es permeti que hi circulin i hi atraquin creuers, que emeten quantitats ingents de gasos com el SO2 i el NO2, altament contaminants i perjudicials per a la salut. A més, quan un creuer arriba al port continuen emetent gasos contaminants durant 10 hores al dia a banda de no poder aturar els motors, ja que aquests proporcionen l’electricitat necessària per mantenir els sistemes bàsics del vaixell. La CUP també destaca que aquestes emissions impacten especialment sobre els barris propers al Port de Barcelona.
Un altre dels elements que la CUP posa sobre la taula és com la indústria dels creuers està en mans d’unes poques multinacionals que naveguen sota banderes i regulacions de paradisos fiscals, la qual cosa, expliquen, significa menys drets laborals, pitjors salaris, regulacions ambientals laxes i evasió fiscal.
Veient a més altres impactes com ara bé que els creueristes consumeixen tres vegades més d’aigua que un habitant de Catalunya i generen un 46% més de residus que un habitant de Catalunya, la CUP veu necessari acabar amb els creuers i començar ja el decreixement.